Povezivanje Neuma s ostatkom unutrašnjosti tadašnje Socijalističke Republike Bosne i Hercegovine (SRBiH) praktično je započelo početkom 80-ih godina 20 vijeka, ali se u samoj realizaciji na povezivanju potpuno novom saobraćajnicom Neum – Stolac nije daleko otišlo, vjerovatno ponajviše iz razloga što tadašnje unutrašnje granice SFRJ praktično nisu niti postojale, pa se saobraćaj za Neum odvijao nesmetano preko Metkovića.
Tek nakon što je Hrvatska ušla u Evropsku uniju (EU) 2013. godine, nekako se najviše problematizirala potreba što brže izgradnje kvalitetnije saobraćajnice Stolac – Neum, najviše iz razloga jer je tada za ulazak u EU odjednom bila prijeka potreba za sve građane BiH da posjeduju validan pasoš, što u BiH za porodicu sa više članova i nije mali trošak.
Put preko Svitave
Odlazak na domaće more, bez granica i samo s ličnom kartom, tako je odjednom za građane BiH postao moguć jedino putem preko Svitave, o kome je već napisano nebrojeno novinskih članaka, da bi se isti slobodno mogli svrstati u svojevrsnu “knjigu avantura i patnji“.
Iz Javnog preduzeća (JP) “Ceste Federacije BiH” (FBiH) opravdanje o skoro 40-godišnjem završetku izgradnje ove saobraćajnice uvijek su pronalazili u nedostatku finansijskih sredstava, koja za dionicu dugačku skoro 50 kilometara i nisu mali, a iznosili su oko 90 miliona KM.
Kao i sve u Bosni i Hercegovini, i početak izgradnje ove saobraćajnice bio je spor, te su nakon što je projekat 2014. godine kandidovan da se finansira kreditom Evropske investicijske i Svjetske banke i postao novčano operativan tek 2017. godine, prvi radovi na dionici počeli s prvim mjesecima 2018. godine.
Završetak (svih) radova početkom 2022. godine
Kako je planirani period implementacije projekta četiri godine, očekivani završetak svih radova na saobraćajnici Stolac – Neum je kraj 2021. godine, dakle, novom saobraćajnicom će građani BiH na svoje more moći ići tek na ljeto 2022. godine.
Od svih koje su bile u izgradnji, jedina preostala dionica je ona od 11 kilometara na relaciji Hutovo – Cerovica – Stolovi, za koju iz JP “Ceste FBiH“ vjeruju da će biti završena onako kako je to i predviđeno ugovorom, dakle krajem 2021. godine.
Zanimljivost ovog projekta jeste i ta da je javnost dugo vremena zanimala činjenica kako će se saobraćaj prema Neumu preusmjeravati kroz grad Stolac, imajući u vidu da su jedine trenutne opcije izuzetno uske i jednosmjerne ulice koje nisu u mogućnosti servisirati promet prema novoj saobraćajnici za Neum.
Ko je “zaboravio” zaobilaznicu?
Iz JP “Ceste FBiH” još su početkom 2020 godine najavili mogućnost izgradnje “mini” stolačke zaobilaznice kako bi riješili ovaj problem, na što su dugo vremena morali čekati na odgovor Opštinskog vijeća Stoca.
U međuvremenu su ipak otpočele aktivnosti na izgradnji zaobilaznice kod Stoca, a u sve se uključila i Svjetska banka koja je finansirala idejno rješenje za zaobilaznicu, uvrstivši je kao sastavni dio cjelokupnog projekta izgradnje ceste Stolac – Neum.
Kako je administracija u Bosni i Hercegovini “užasno spora”, vidjelo se upravo na primjeru ove zaobilaznice koju je općina Stolac tek nedavno uvrstila u svoj prostorni plan, čime je proteklih sedmica tek otpočeo proces eksproprijacije.
“Haos” i gužve kroz Stolac
Imajući u vidu da se procesi eksproprijacije zbog eventuanih sudskih sporova znaju otegnuti mjesecima, zaobilaznica će se raditi u fazama, pa ći sva pažnja u početku biti usmjerena na izgradnju mosta preko rijeke Bregave na južnom ulazu u Stolac, a radovi bi trebali početi tek na proljeće 2022. godine.
Iako duga svega 1,3 kilometra, zaobilaznica oko Stoca će se graditi 10 mjeseci, što znači da će (vjerovatno) biti gotova tek u novembru 2022. godine.
Upravo iz ovog razloga, iako će nova cesta do Neuma biti izgrađena i otvorena za promet početkom 2022. godine, “saobraćajni haos” kroz Stolac tek predstoji tokom naredne ljetne sezone. Neadekvatne, uske i jednosmjerne ulice, slaba saobraćajna signalizacija otežavaće promet kroz Stolac prema Neumu, ali i zagorčavati život lokalnom stanovništvu. Ovaj put do novog obećanja, i ljeta 2023. godine.
Pratite nas putem aplikacije za Android, agregatora vijesti Google News, kao i na drutvenim mreama Facebook i Twitter. Za svako prenoenje sadraja vijesti potrebno je zatraiti odobrenje - kontaktirajte nas.